a a a

Tips & trucs voor de Week van de Slager

Vorige week hebben wij de eerste tips & trucs gedeeld voor de Week van de Slager die dit jaar plaats vindt van 12 tot en met 17 april a.s.. Deze tips lees je hier. Tijdens het webinar dat op 17 maart is gegeven, zijn er nieuwe tips gedeeld. Lees snel verder.


Op de winkelvloer

Dit jaar vindt de Week van de Slager hoofdzakelijk online plaats. Op de winkelvloer zijn er natuurlijk een paar activiteiten die plaats kunnen vinden:

  • Kleurwedstrijd. Binnenkort vind je verschillende varianten online.
  • Hou een vakwedstrijd lekkerste bal gehakt. Laat jouw klanten op donderdag/vrijdag hun inzending voorzien van recept inleveren. Keur de inzendingen en keur vervolgens via Facebook Live de top drie en maak de winnaar bekend.
  • Organiseer een wandel- of fietstocht met startpunt bij de slagerij. Wellicht leuk om te organiseren met lokale versspecialisten. Laat de route lopen langs de mooie plekjes in de buurt of langs de boer waar het vee staat.
  • Ontwikkel een speciale maaltijdbox Week van de Slager. Bijvoorbeeld op basis van één van de recepten uit het receptenboekje Week van de Slager 
  • Geef een proeverij mee waarin een goedlopend product of nieuw product centraal staat. In verband met corona is een proeverij in de winkel niet gewenst.

Organiseer een masterclass

Workshops of demonstraties in de winkel kunnen niet doorgaan, maar via sociale media kun je ook een workshop of demonstratie geven. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Facebook live of organiseer het via Teams of Zoom. Een geschikte tijd is bijvoorbeeld ’s avonds van 20.00 – 21.00 uur. Leuke onderwerpen voor een masterclass zijn:

  • Biefstuk bakken. Vertel als dé expert hoe je biefstuk bakt. Koppel er bijvoorbeeld een leuke aanbieding aan.
  • Rollade knopen. Klanten vinden dit fantastisch. Klanten kopen het vlees en krijgen een klosje rolladetouw mee. Vervolgens ga je met elkaar via Facebook Live/Zoom/Teams stap voor stap de rollade knopen. Of maak een leuk instructiefilmpje en plaats dit op vrijdag op je sociale media in combinatie met een aanbieding voor het vlees.
  • Masterclass barbecue. Zeker weten dat dit gewaardeerd wordt en vormt een mooi begin van het barbecueseizoen. Leg uit over koken op de barbecue, bereidingswijzen en meer.

En...

  • Organiseer via Facebook Live een ‘stel je vraag aan de slager’ (kan ook speciaal over barbecue gaan) en beantwoordt vragen van jouw klanten
  • Hou een online herkenningsquiz
  • Organiseer een vakwedstrijd waar klanten hun inzending inleveren, de keuring te volgen is via Facebook Live (bijvoorbeeld van de top tien) en de winnaar maak je dan ook live bekend

Maar ook

  • Probeer elke dag iets te organiseren of te posten. Gebruik hierbij #weekvandeslager
  • Krijg je reacties? Reageer persoonlijk, snel en betrokken, dat wordt gewaardeerd. Krijg je negatieve reacties, bekijk wat je hiermee doet. Je kunt die persoon bijvoorbeeld uitnodigen om eens langs te komen. Maar…laat je niet verleiden tot een verhitte discussie; die wint niemand.

Via video verbinden met je klant

Maak samen met je team leuke filmpjes over:

  • Hoe je de grillworst, rookworst, ham of ander product uit de worstmakerij maakt.
  • Interview medewerkers over werken in de slagerij. Waarom werk je in de slagerij? Wat vind je leuk en wat is minder leuk? Heb je een vacature? Zorg dat je je bericht dan ook de #vacature meegeeft.
  • Laat zien wat jij of een collega op zondag op de barbecue bereidt. Vertel wat voor stuk vlees het is, waarom je hiervoor gekozen hebt en hoe je het bereidt. En geef vooral advies voor de bijgerechten.
  • Het uitbenen van een half varken of runderstomp.
  • Vertel meer over het gereedschap dat je gebruikt als slager. Waar is het uitbeenmes voor, de cutter of de gehaktmolen.
  • Vertel hoe je de lekkerste bal gehakt maakt. Laat het proces zien van gehakt draaien tot het braden. Deel ook jouw recept.
  • Bezoek de boer waar jouw vee vandaan komt en vertel waarom je dit belangrijk vindt.

Maar hoe maak je leuke filmpjes? In dit filmpje vertellen wij meer over hoe je dit kunt doen: