Tips voor online activiteiten tijdens de Week van de Slager

Van 12 tot en met 17 april vindt de Week van de Slager plaats. Helaas is het door de coronamaatregelen niet mogelijk om activiteiten in de slagerij te organiseren, maar wel online! Meld je snel aan voor het webinar op 17 maart waarin we je meer tips geven of lees onze suggesties in dit bericht.

Sociale media bied je, juist nu in coronatijd, de kans om in contact te komen met je klant en consumenten uit de omgeving. Laat zien hoe bijzonder en onderscheidend het slagersvak is. In de winkel is door de maatregelen het contact soms wat vluchtig. Gebruik sociale media om contact te maken en te houden met je klanten. Dat is juist waar sociale media voor is bedoeld.

Maak leuke filmpjes

Maak samen met je team leuke filmpjes over:

  • Hoe je de grillworst, rookworst, ham of ander product uit de worstmakerij maakt.
  • Interview medewerkers over werken in de slagerij. Waarom werk je in de slagerij? Wat vind je leuk en wat is minder leuk? Heb je een vacature? Zorg dat je je bericht dan ook de #vacature meegeeft.
  • Laat zien wat jij of een collega op zondag op de barbecue bereidt. Vertel wat voor stuk vlees het is, waarom je hiervoor gekozen hebt en hoe je het bereidt. En geef vooral advies voor de bijgerechten.
  • Het uitbenen van een half varken of runderstomp.
  • Vertel meer over het gereedschap dat je gebruikt als slager. Waar is het uitbeenmes voor, de cutter of de gehaktmolen.
  • Vertel hoe je de lekkerste bal gehakt maakt. Laat het proces zien van gehakt draaien tot het braden. Deel ook jouw recept.
  • Bezoek de boer waar jouw vee vandaan komt en vertel waarom je dit belangrijk vindt.

Organiseer een masterclass

Workshops of demonstraties in de winkel kunnen niet doorgaan, maar via sociale media kun je ook een workshop of demonstratie geven. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Facebook live of organiseer het via Teams of Zoom. Een geschikte tijd is bijvoorbeeld ’s avonds van 20.00 – 21.00 uur. Leuke onderwerpen voor een masterclass zijn:

  • Biefstuk bakken. Vertel als dé expert hoe je biefstuk bakt. Koppel er bijvoorbeeld een leuke aanbieding aan.
  • Rollade knopen. Klanten vinden dit fantastisch. Klanten kopen het vlees en krijgen een klosje rolladetouw mee. Vervolgens ga je met elkaar via Facebook Live/Zoom/Teams stap voor stap de rollade knopen. Of maak een leuk instructiefilmpje en plaats dit op vrijdag op je sociale media in combinatie met een aanbieding voor het vlees.
  • Masterclass barbecue. Zeker weten dat dit gewaardeerd wordt en vormt een mooi begin van het barbecueseizoen. Leg uit over koken op de barbecue, bereidingswijzen en meer.

Volgende week komt een instructiefilmpje online hoe je professionele filmpjes met je mobiele telefoon voor sociale media maakt.

Of

  • organiseer via Facebook Live een ‘stel je vraag aan de slager’ (kan ook speciaal over barbecue gaan) en beantwoordt vragen van jouw klanten
  • Hou een online herkenningsquiz
  • Organiseer een vakwedstrijd waar klanten hun inzending inleveren, de keuring te volgen is via Facebook Live (bijvoorbeeld van de top tien) en de winnaar maak je dan ook live bekend

Wat kan wel in de winkel?

  • Geef een proefpakketje mee met elke klant bij het afrekenen. Proefschaaltjes in de winkel is af te raden in verband met corona
  • Geef het mooie receptenboekje mee. Deze ontvang je als deelnemer begin april.

Laatste tip

  • Probeer elke dag iets te organiseren of te posten. Gebruik hierbij #weekvandeslager
  • Krijg je reacties? Reageer persoonlijk, snel en betrokken, dat wordt gewaardeerd. Krijg je negatieve reacties, bekijk wat je hiermee doet. Je kunt die persoon bijvoorbeeld uitnodigen om eens langs te komen. Maar…laat je niet verleiden tot een verhitte discussie; die wint niemand.

Meld je aan het voor het webinar

Om je te ondersteunen bij het organiseren van leuke activiteiten tijdens de Week van de Slager, is er op 17 maart aanstaande een webinar van 1 uur. Aan het einde van dit webinar weet je hoe je een perfect filmpje maakt voor je sociale media over bijvoorbeeld het ambacht van worst maken en heb je genoeg ideeën opgedaan voor leuke activiteiten zoals een masterclass 'rollade knopen', vragenuurtje via facebook en meer.